Czy rynek szkoleniowy jest już przesycony?

Czy rynek szkoleniowy jest już przesycony?

Każdy teraz może być ekspertem, robić szkolenia czy konsultacje. W ostatnim czasie zawód trenera zyskiwał na popularności. Mam jednak wrażenie, że pandemia dla wielu ludzi stała się katalizatorem podjęcia decyzji o spróbowaniu swoich sił w szeroko rozumianej branży szkoleniowej – pojawiło się mnóstwo osób, które chcą zarabiać na wiedzy. Nasuwa się więc pytanie – czy rynek szkoleniowy nie jest już przesycony? Czy jest jeszcze miejsce dla początkujących trenerów? W tym artykule podzielę się z Tobą moimi obserwacjami i spróbuję odpowiedzieć na te pytania.

Błędne przekonania

Zacznę od przekonania, które dość szybko upowszechniło się wraz z sukcesami kampanii sprzedażowych influencerów. Mianowicie, że zarabiać na wiedzy w sieci może każdy i że jest to łatwe. Wystarczy wydać e-book lub kurs online, a duża gotówka zacznie płynąć do twórcy szerokim strumieniem. Nastąpił wysyp e-produktów w każdej możliwej dziedzinie. Niestety w znacznej mierze słabej jakości. I nie mam tu na myśli estetyki, a kiepską, nieprzemyślaną warstwę merytoryczną. Druga strona tego medalu jest taka, że trudno się samemu zabrać do przerabiania e-produktów. Klienci szybko nauczyli się ograniczonego zaufania do e-produktów i własnej samodyscypliny. W praktyce oznacza to, że nie tak łatwo jest sprzedawać e-produkty.

Rynek szybko weryfikuje

I to zarówno w przypadku e-booków czy kursów online, jak i w przypadku tradycyjnych szkoleń na sali. Znam wiele historii samozwańczych trenerów, którzy pozyskali dobre zlecenia na imponujące kwoty, bo potrafią sprzedawać. Po czym na sali okazywało się, że nigdy nie powinni się na niej znaleźć, bo nie mają do tego kompetencji. Tak, prowadzenie szkoleń wymaga kompetencji i nie, nie wystarczy po prostu wejść na salę i poprowadzić szkolenie bez odpowiedniego przygotowania dydaktycznego.

Efekt?

Firmy i klienci nie nawiązywali więcej współpracy z takim trenerem, a zła opinia rozpowszechniała się pocztą pantoflową.

Kompetencje trenerskie to za mało

Znam też wielu wspaniałych trenerów, którzy szkolenia traktują jako dodatek, bo brakuje im wiedzy jak pozyskiwać klientów, sprzedawać usługi i budować stabilny model biznesowy. I tu wchodzimy w drugie szkodliwe przekonanie, że jakość obroni i sprzeda się sama. Niestety, nie sprzeda się sama. Żeby z sukcesem wejść i utrzymać się na rynku, oprócz kompetencji trenerskich niezbędne są kompetencje sprzedażowe. I właśnie dlatego powstała Akademia Edukatorek Online, w której nacisk kładziemy na zbudowanie dochodowego i stabilnego modelu biznesowego w branży szkoleniowej, opartego o doskonałą jakość usług i produktów rozwojowych. Sprawdź, czy program Akademii jest tym, czego właśnie teraz potrzebujesz.

Czy jest więc miejsce na rynku dla początkujących trenerów?

Zdecydowanie tak! Na rynku jest zapotrzebowanie na trenerów. Ciągły rozwój i uczenie się staje się stylem życia, a nie smutną koniecznością. Zwłaszcza wśród młodych pokoleń, dla których są to naczelne wartości. Co więcej, w coraz bardziej zmiennym, niepewnym i złożonym świecie to właśnie otwartość na naukę nowych zagadnień i kompetencje miękkie są tym, co pozwala odnaleźć się w takiej rzeczywistości i rozwijać biznes. A do tego są potrzebni specjaliści przez duże S – osoby, które nie tylko mają wiedzę, ale również potrafią ją przekazać we właściwy sposób i wesprzeć jej wdrożenie w praktyce. Pokreślę jeszcze raz – sama wiedza ekspercka nie wystarcza. Jeśli chcesz przekazywać ją innym, musisz mieć do tego dobre przygotowanie dydaktyczne. Pamiętaj, rynek szybko Cię zweryfikuje.

Co jest potrzebne, aby osiągnąć sukces w wymagającej branży szkoleniowej?

Wejście i odnalezienie się na rynku szkoleniowym dla początkującego trenera nie jest łatwe. To, co pomaga na początku drogi, to po pierwsze odpowiednie kwalifikacje. Podstawa to ukończona szkoła trenerów. I jednocześnie wszelkie kursy i certyfikacje dodatkowe są dziś bardzo w cenie – nie tylko biznes to weryfikuje, ale również klienci indywidualni coraz częściej weryfikują, z kim mają do czynienia. Po drugie, kluczowe są kompetencje sprzedażowo-biznesowe i umiejętność zbudowania odpowiedniego modelu biznesowego. Po trzecie to networking i relacje. Dlatego Akademia Edukatorek Online oprócz kompetencji stricte sprzedażowych kładzie nacisk na umiejętność budowania wartościowych relacji biznesowych.

Podsumowując

Mimo wysypu samozwańczych trenerów, coachów i ekspertów wciąż jest duży popyt na produkty i usługi rozwojowe. Na rynku jest miejsce dla nowych trenerów i wygląda na to, że zapotrzebowanie będzie rosło. Jednak sukces w tej branży wymaga odpowiednich kwalifikacji, podejścia biznesowego i doskonałej jakości usług. Jeśli marzysz o karierze trenerskiej i potrzebujesz wsparcia w tych obszarach, to koniecznie dołącz do Akademii Edukatorek Online, by wejść z sukcesem na rynek jeszcze w tym roku.

Dobrego dnia!

Kasia Preidl

You Might Also Like